(Archived - August 15 , 2009 )


كان يواسيني عندما سألته شاكية باكية : لماذا أحيا ؟ لما العناء؟ ، فقال لى "هل تعلمين، انا اراك ك
قطرة من المحيط ، غادرتى الماء بعض الوقت ، ، لتشاهدى الشمس تشرق، و تسمعى طفل يضحك ، وتراقبين زنبق ينمو واطيار تهاجر، لتشعرى بقلب يخفق لأجلك ، وبشفاه تقبل جبينك ...تركتى المحيط لتستكشفى الحياة اياما معدودة ،لكن احيانا عندما تنظرين لحالك وترين ضعفك و وحدتك قد تشعرين الضايع والألم .. حينها تذكرى كل شئ، الشمس والطفل والقبلة والمحيط الذى سيناديك لتعودى بعد حين .. هكذا يجب ان ترى نقسك "قال هذه الكلمات دون ان يدرى انه وهب معنى ولو صغير للحياة التى كنت دائما لا اجد لها اى معنى.

Friday, August 1, 2008

ســــــدة نفــــــس


(اى حد نفسه مفتوحة مايقرأش البوست ده)

يسكن الهواء تماما ويقل الاكسجين فى صالة المنزل (مكان نومى الصيفى) فأفهم دون وعى ان "ماما" قد اطفأت المروحة حتى لا اصاب بالبرد، رغم ان درجة الحرارة تكفى لسلق البشر احياء ! فأفتح عينا واحدة لأنظر إلى الساعة ولكن "ستو" تلاحظ حركتى فتقول "اصحى كفايكى ، الساعة بقت واحدة" جدتى دائما تبالغ فى الوقت لتجبرنى على الاستيقاظ (يعنى الساعة تبقى حداشر مش واحدة) ولعلمى بالحيلة احاول ان اعود للنوم لكن امى تفشل محاولاتى دائما "يللا الحقى افطرى معانا" ثم الجدة من جديد "دى الشمس ماتطلعش غير على الاموات" فارد عليها ساخرة "اموات ولا احياء ، الشكليات دى مبقتش تفرق اليومين دول" اجد ان امتزاج صوتى الناعس مع صوت الاخبار فى قناة الجزيرة يجعل كلماتى النائمة الساذجة اقوالا حكيمة، فالخط الفاصل بين حياة الانسان وموته يتضائل حتى صار لا يرى ، قناة الجزيرة تظل مفتوحة فى منزلنا طوال اليوم ـ يفتحها ابى مبكرا ثم يتركها ويذهب إلى العمل وتظل هكذا إلا اذا شعرت جدتى بالملل فاخذت تسب هذه القناة "اللى كلها مصايب" وتقول بثقة غاضبة ان رئتيها لا يتحملان رائحة الدخان والحرائق والقتلى المنبعثة منها ! حاولت مرارا ان اقنعها بأن الروائح لا تتسلل ابدا من التلفاز ولكن عقلها المسن المحدود يأبى الاقتناع ، بل اخشى اننى انا من تأثر بها ! فصارت رائحة الموت وكآبته تتسل إلى نفسى كلما سمعت الاخبار ، بل صرت اشم للظلم رائحة وصار للقهر والفقر والفساد والاكاذيب روائح ! تمتزج هذه الروائح برائحة فول المطعم والطعمية البيتى التى تصنعها امى فيفقد كل شئ مذاقه ، اتناول فطورى على مضض وانهيه بسرعة لاتلقى نصيبى من صياح امى وهى تصنع سندوتشا اضافيا "هما دول اللقمتين اللى اكلتيهم ، مانتو لما بتعيوا انا اللى بتعب عليكم، كلى" وتدفع لي بالسندوتش فااقاوم قليلا "ياماما نفسى مسدودة بقى" ولكن على من ! فطاقة الامومة لدى تلك السيدة عندما تنفجر فى وجه احدهم لا تجدى معها اى مقاومة .دقائق واجد نفسى اضغط على الباور واجلس لا اراديا امام الكومبيوتر ، عندما تضئ الشاشة استوعب حينها فقط ان يومى قد بدأ ! وكالعادة لا استقبله بفتح نوافذى بسعادة كما تفعل الفتيات العاشقات فى الافلام ، بل ان يومى هو الذى يسحبنى عنوة لاستقباله وتمضيته ..وفى العادة لا يكون لدى اى خطط سوى هذا المقعد والكيبورد ، اجلس استمع إلى اصالة او منير و اشاكس الاصدقاء و اتصفح مواقع عشوائية فى حذر تلقائى شديد ، فالممنوعات كثيرة للغاية ، لا اقصد بها المواقع الاباحية ولا مواقع الفضائح والتفاهات ، بل الممنوع هو مواقع الفكر الحر ومناقشات الاديان وكتابات نوال السعداوى واراء جمال البنا وغير ذلك ، لم توضع لى لائحة الممنوعات بصورة صريحة بل استنتجتها انا من المحاضرات التأديبية التى اتلقهامن ابى كلما ضبطنى على هذه المواقع المشبوهة التى تستغل جهل الشباب بأمور دينهم فتخدعهم ! "عزيزى ابنتك لادينية ، منطقنا مختلف تماما ، ارجوا ان تتفهم ذلك " كم اتخيل نفسى اقول هذه الكلمات لابى وانا ابتسم بهدوء فيصمت قليلا ثم يقول لى "حسنا ، لن اتدخل فى اختياراتك" تماما مثلما اعلنت ريجينا شذوذها فى مسلسل اوت اوف براكتس (دى دعابة عشان الناس اللى بتتلكك) على اى حال الضريبة التى تدفعها اذا كنت ليبراليا صغيرا فى اسرة من السلفيين الكبار واشباه السلفيين ليست ضريبة هينة ولا تنحصر فقط فى الحذر الشديد فى حديثك واخفاء ماتقرأه كلما شعرت باقدام تقترب ولا ان تكتب بالابيض على خلفية بيضاء مثلما افعل الآن بل الامر يتجاوز ذلك إلى احاسيس سخيفة بالغربة والنبذ وعدم التقبل والهروب الدائم الذى لا تبدو له نهاية حتى صرت اهرب من ذاتى احيانا وارغب عن كل الاشياء التى ارغب فيها و تثير اهتمامى دائما ، اجلس طوال الوقت على الانترنت غارقة فى الاشياء الحمقاء الممللة وكلما حدثتنى نفسى ان ازور ذلك المنتدى او هذه المدونة او حتى مدونتى اشعر بسدة النفس من جديد فاعود إلى الاشياء الحمقاء ، لا يقطع جلوسى المتواصل سوى نداء جدتى او الهاتف او الباب .. عادة لا يطرق بابنا سوى صغيران ، طفل وطفلة .. نميز وقع اقدامهم الخفيفة على السلم والطرقات بكف اليد الصغيرة التى لا تصل إلى جرس الباب ، هما يترددان على الجيران يوميا ومعهما زجاجة كبيرة فارغة "املي لى دى ماية ساقعة ياطنط" فلا يوجد فى منزلهما ثلاجة ! ليست الثلاجة هى اكبر مشكلات الطفلين ،فالوالد الفقير يضرب الام ، والام الغير متعلمة تضرب الطفلين هذا العنف الاسرى هو فقط مايخرج إلى العلن مع لاصوات واثار الكدمات ، وربما ماخفى كان اشقى .. الفتاة "اروبة" و "عشرية" جدا تعرف عن الاماكن والجيران مالا اعرفه انا رغم انها فى الروضة ، لكن الصغير صامت دائما وان تحدث يتعثر فى النطق ومايثيرنى اكثر انه لا يضحك ! كثيرا ما داعبته "اضحك يازيزو انت مش بتغير ولا ايه" - "لأ مش بغير" - "طب اضحك من غير ماازغزغك" - "لأ" اصاب بخيبة امل تتخطى بكثير فشلى فى مداعبته ، لا ادرى لماذا هذا الطفل يمثل لى المستقبل بصورة او اخرى ، مستقبل مصر .. مستقبلى .. لست ادرى ! لكن لابد ان يضحك ! لا يدوم الامر سوى دقائق ثم ينصرف زيزو واخته فى صمت .. ادير المقعد من جديد نحو الشاشة.. واعود للاشياء الحمقاء المملة لاجد سدة النفس لم تترك اشيائى لحالها، طالت كل شئ إلى درجة تمكنى من التعميم، نفسى مسدودة من الحيــــــــــــاة عن الحيــــــــــاة !

(فى مشكلة غريبة ، التعليقات بتوصلنى على الميل بس مش بتظهر فى البلوج غير بعد ايام او حتى اسبوع، حتى ردودى انا نفس الحكاية .. نأسف لهذه العطل الفنى وربنا يهدى بلوجر علينا، قولوا آمين )

34 comments:

على عبدالله said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا سعيد لانى هاكون اول من علق على مدونتك دى
انا قريت كلامك ده بس نفسى ماتسدتش ولا حاجة
بالعكس نفس اتفتحت انى اتناقش معاكى
يعنى معرفش من كلامك على والدك نفسى اتعرف عليه

بس انا ليا سؤال
انا فهمت من كلامك انك خايفة تعلنى لوالدك انك لادينية !!!!!
ممكن اعرف السبب؟؟؟؟؟
هل لانك شايفة ان ده غلط ؟؟؟؟ وده راى انا والله اعلم

وكمان سؤال تانى
ممكن عرف يعنى ايه لادينية ؟؟؟ وليه انتى بتعتبرى نفسك لادينية؟؟؟؟

على فكرة انا شايفك حاجة تانى غير اللى الناس او المدونين شيفينها واتمنى من الله ان اوفق فى نظرتى هذه

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Drop of the Ocean said...

اخى على ،،
وعليكم السلاااام .. اتفضل :)
انا كمان سعيدة بتعليقك الاول و ربنا يفتح نفسك دايما

انا كنت متأكدة ان الجزء ده فى ناس هتركز عليه ومش هيفوتهالى :)

الاجابة على السؤال الاول
لأ ياافندم .. مش السبب انى شايفة ان ده غلط وهوضحلك ده
اولا.. تفتكر يعنى هبقى عارفة انه غلط وبستهبل ؟
ثانيا..هل انك تخبى حاجة معناه دايما ان الحاجة دى غلط؟ طيب ماالرسل خبوا رسالتهم عن اقوامهم فى فترات معينة هل ده عشان هما غلط؟
ثالثا.. الواحد لما بيبقى غلط و مش فخور باللى هو فيه يبقى الاولى انه مش هيتكلم عنه ويطرحه على مدونة ممكن يشوفها كل الناس .. صح ولا ايه النظام؟ :)
اقولك على حاجة، انا مش متعودة اناقش "تفاصيل عائلية" على بلوج بس الاطار العام يعنى ان والدى هو اللى هيشوف انى غلط ومش هيشوف غير كده وهيحاول يمنع بنته الصغيرة الطايشة من الغلط ده ومش هيتقبلنى كده ، صح؟

السؤال التانى
ببساطة بردو لادينية يعنى مش بتؤمن بالاديان، انا مش "كافرة" لكنى "شاكة" والشك عكس اليقين ، واليقين المفروض اساس الايمان .. اذن انا مش مؤمنة !!ناس كتير قالولى انى مش لادينية بس مش لاقية لنفسى تصنيف تانى ، لو عندك تصنيف قوللى.. اللى هيصنفنى صح ليه هدية :) هيصة بقى هههههه

احترامى

Moustafa` said...

انتي حد طبيعي جدا
--
استمتعت بقراءه سطورك
----
هاف فن وز يور لايف
سلام

على عبدالله said...
This comment has been removed by the author.
الفقير الى الله said...

ههههههههههههههههههههههه
انا بحب ادخل اشوف الردود
معذرة على الضحكة بس انا ضحكت علشان الهدية بتاعة التصنيف انا عاوز الهدية انا بصنفك لادينيه يا دروب صح ولا انا غلطان

المهم اخي على عبد الله
لادينيه بين مرتبتين وهما الديني والملحد
ديني يعني مرتبط باي دين ويعتبر الدينين اغلبهم مؤمن بالخلق وانهم مخلوقون من عند الله

اما ملحد فهو الشخص الاخر الذي يقول انه لايوجد اله خلق الكون وانما خلق الكون من نفسه صدفة في البداية ومع تراكم الصدف والوقت واسباب فيزيائية تكون الكون

بينهم يعني بين الاسلام والالحاد حاجة اسمه لاديني

هو الذي يقول بان هناك خالق بس الخالق ده مبعتش حد برسالة او خلق الكون فنساه او زي ملك بريطانيا يملك ولا يحكم

ارجوا ان تكون تعرفت على التعاريف
ومن هنا فان دروب ملحده وليست لادينيه
الا لو كانت تؤمن بوجود خالق بس مبيحكمش

تحياتي لكم جميعا

The Man who know Too Much said...

انتى تايها.......واقفه وسط مليون حاجه و مش عارفه تروحى فين ......بس انتى عمرك ما تعمقتى فى حاجه.......صححى وضعك و الحقى نفسك......حددى اهدافك
انتى تعتبرى فى خطر..... سيبى الكمبيوتر شويه...... حاولى متدوسيش باور كام يوم
و فكرى تقضى اليوم بطريقه تانى
و لو مخدتيش بالك من نفسك مستقبل زيزو هيبقى بالنسبه لمستقبلك كلو نجاح و سعاده
انتى كده داخله على مستقبل منيل بنيله
ياريت موضوع انتى شاكه ده تكلمينى فيه بأستفاضه او تعملى بوست عنه اى حاجه بس انا عايز افتح الحوار ده معاكى
بكررها تانى خدى بالك من نفسك
انتى دايما فى فكره فى عقلك ان فى وسط الحياه الاعتياديه دى و الروتين ده هتحصلك حاجه تغير حياتك
عندك احساس ان انتى هتمرى بتجارب مش عاديه
وانتى دايما بتلفى مش بترسى على بر لحد ما تحصل الحاجه دى
يبقى خدى بالك من نفسك.......

Mostafa Abdelmoneam Badr said...

هو انت ليه غامقة كدة؟
الحياة حلوة للى شايفها كدة
وانت عاملة زى السواق اللى بينقى المطبات ويلعن سلسفيل البلد
بصى ماتركزييش قوى فى الحاجات الغامقة لأن فعلا فيه حاجات وردى كتير بس انت مش عاوزة تبصيلهامش عارف ليه!هو فيه سؤال مهم بس صعب جدا
يا ريت لو سمحتى تجاوبى نفسك عليه
هو انت مبسوطة كدة؟
وفيه سؤال تانى لما انتى زرتى موضوعات عندى معلقتيش ليه
أنا نفسى اشوف تعليقاتك على موضوع من مواضيعى يا ريت ما تحرميناش من آرائك
مع أهم التحيات دوليا
السلام عليكم

Drop of the Ocean said...

ركن الدين،
شكرا عشان طمنتنى على نفسى ههههه وشكرا على مرورك ، انجوى يور لايف انت كمان:)

------------
على عبدالله،
صدقنى ياعزيزى الموضوع مش محتاج الشجاعة اللى انت متخيلها ، انك تقول ان "ايمانك" طلع غلط اصعب بكتير من انك تقول ان "لاإيمانك" كان غلط ،وزى ما لما حصلت الاولنية قولتها ، مش هيبقى عندى مشكلة لو حصلت التانية انى اقولها، يمكن حضرتك مش هتحس بالفرق عشان مجربتش الاتنين لكن تغيير منظومة افكار عقائدية انت مؤمن بيها اصعب بكتير من تغيير مجموعة اراء وفلسفات بتظن انها صح .. دى كان عن حكاية الشجاعة
حكاية الاثم بقى ، الموضوع ماحاكش فى صدرى ، وكل اللى الناس اللى اعرف انهم هيتقبلونى مهما اختلفوا معايا فى الرأى وهيناقشونى منغير ماحد مننا يفرض رأيه ع التانى كلهم قولتلهم يعنى اطلع عليه الناس اهو .. كده براءة ياباشا؟؟ ههههههه
سامحنى على اسلوبى اوقات بيبقى ساخر بس مش بيبقى قصدى "تريقة"
تعريفنا للـ"كفر" مختلف ، انت شايف ان كل ماهو غير مسلم كافر وده يخلى خمس اسداس الكرة الارضية كفار :) ..لكن انا اتبنى تعريف ان الكافر هو اللى "عارف" الحق وبينكره، حكاية "الفتن" انا مش مقتنعة بالوصاية الفكرية على عقل الواحد ، يعنى خلى المسيحى يبشر والمسلم يدعو والملحد والبوذى واى حد يقول اللى عنده وانت بكامل قواك العقلية وتقدر تفرق بين المنطقى والغير منطقى ، وبين الصح والغلط من وجهة نظرك.

كل احترامى وتحياتى لك اخى على، كلنا اخوات بصورة او اخرى صدقنى ههههههه ، مش لازم تبقى اخى فى الله يعنى :))

Drop of the Ocean said...

صديقى اللدود جدا الفقير إلى الله :)

اساسا انت غشيت الاجابة من البوست ، وكمان غيرت اجابتك تحت ..كده كده مالكش هدية اصلا ههههههه

شكلك سرحت ف الحكاية دى بسببى بس بشكل ، عام تعريفاتك انا متفقة معاها مع اختلافى مع شوية تكات كده مش هنتشاكس عليهم عشان مش طالبة معايا مشاكسة دلوقتى ههههههه

مش قولتلك مشكلتك فى الاستنتاجات المفتكسة اللى مش مبنية على اساس .. عرفت منين انى بنكر وجود إله؟ وجود إله وعدم وجوده احتمالين كل واحد منهم 50% بالنسبة لى ..والحكاية دى قولتهالك كذا مرة واتكلمنا ف الافلام دى ليالى طويلة ومش مستعدة اعيد دلوقتى بصراحة عشان خايفة على شبابى

بعد كده فى غرامة على كل استنتاج مفتكس يابشمهندس ههههههه

كل تحياتى واحترامى.. والاختلاف فى الرأى لا يفسد اى حاجة ، بس الافتكاسات بتفسد ،اوكى ؟ انا بقولك اهو
متزعلش بقى فوقت عليك شوية

Drop of the Ocean said...

عزيزى الرجل الذى يعرف الكثير جدا

ربما ترانى تائهة .. قد اكون كذلك اذا اعتبرنا المستكشف فى بحثه عن ارض جديدة تائها .. انا لا "اعرف الكثير جدا" ولكن مااعرفه تماما هو ان الحقائق المطلقة لا وجود لها جميعنا يملك بعض الحقائق الجزئية، فان تبحث عن شئ لا وجود له وتجعل منه هدفا هذا هو التيه الحقيقى ، واما ان تدعى امتلاكه فهو درجة عالية من خداع النفس
قد تشعر ان غيرك فى خطر اذا خرج من الصندوق الذى طالما وفر لك الامان بداخله ، لكننى لا اعتقد اننا جئنا إلى الحياه لكى نستقر فى الصناديق، بل لنتعجب ونستفسر ونفسر ، لنضع الاسئلة ونبحث لها عن اجابات و "كلما وصلنا إلى يقين نبدأنا فى الشك" هذا مااعتقده على الاقل
انا لا انتظر حدوث شئ ما خارق للعادة ليأخذنى مما انا فيه.. فانا اخترته بارادتى وان اردت غيره سأختار من جديد

نظراتنا للحياة مختلفة كثير ياعزيزى :)
اتفق معك تماما فى الخروج عن روتينى اليومى الممل .. هذا مااحاول ان افعله

مؤكد سنتحاور :)

احترامى

Drop of the Ocean said...

عزيزى مع اصرارى

الحكاية ببساطة ان الكآبة دايما بتنتصر على الانبساط فى مسابقات القوة (القوة بس) ، عشان كده معظم الناس الحزن بيخليهم يكتبوا والفرح مش بيوصل معاهم للدرجة اللى تخليهم عايزين يكتبوا .. انا مش غامقة خالص على فكرة ومش فاتحة اوى وبنور وكده، لأ انا وسط و عادية جدا بس انت مش حاسس بكده عشان متعرفنيش شخصيا :)
السؤال الاول.. انت قولت اجاوب (نفسى) عليه صح؟ ماشى جاوبتها هههههههه
اجابة السؤال التانى بقى .. معلش انا نفسى مسدودة عن التعليق من فترة ، مش بعلق غير نادر جدا.. بس اول مانفسى تتفتح صدقنى مش هحرمك من رأيى (واحد بيطلع لسانه)

التحيات وصلت ياافندم :)

رُوحْ said...
This comment has been removed by the author.
رُوحْ said...
This comment has been removed by the author.
Eman Henaish said...

استمتعت بقراءة سطورك وما بينها
لقد اصبح أغلبناأسري لشاشة الكمبيوتر ، أول ما نبدأبه يومنا دون وعي أو ادراك
يتخللنا اليأس والاحباط مما نراه حولنا من صراعات

أحييكي علي أسلوبك الرائع

دام قلمك مبدعا

على عبدالله said...

عزيزتى دروب

مش عارف ليه زى ما قولتلك انا نفسى مفتوحه انى اتناقش معاكى ومعلش استحملينى شوية ولو انتى (متضايقه) ممكن ننهى الحوار ده ..

انا قريت فى تعليقاتك قبل كده عن موضوع الصندوق وان الواحد لما يبقى جوا الصندوق مايعرفش يشوف الاشياء بصورتها الطبيعية ... وسامحينى ان خانى التعبير
بس الكلام ده بيفكرنى بكلام شخص تانى كان بيقولى يا استاذ على المشكلة انك لما تكون ملتصق بشئ ما تعرفش تحكم عليه كويس ، كان ردى انى قولتلة طيب ليه ما تكونش انت ملتصق بشئ مخليك مش شايف الامور صح ؟؟؟؟؟
هى دى المشكلة يا دروب .. العقل ما لوش حدود فى تفكيره اوتخيلاته يعنى ممكن فى مسألة وحده يوصل ل مليون نتيجه ؟ يا ترى انهى نتيجة من دول هى الصح ؟؟؟؟؟ من هنا كان لابد من وجود دليل قوى يستند اليه العقل للاختيار بين البدائل او النتائج
وطبعا الدليل ده لازم يكون يخلو من الشك او الريبة بحيث يتفق مع الفطرة السليمة دون ان تشوبها الشوائب ، وان يكون هذا الدليل قوى فى ذاته بحيث انه مهما تعرض لمحاولات لتغيير نهجه يظل ثابتا لا يتزحزح ،لانه فى النهايه يمتلك الحق والحق لا يتغير او يتجزء او يتعدد.

من المنطلق ده ربنا بعث الرسل وانزل الكتب السماوية وانزل المناهج الربانية التى هى الاديان حتى يهتدى اليها من فى قلبه ريب او زيغ او شك او غير ذلك


على فكرة اسهل حاجة اقول انى مش مسلم او نصرانى او يهودى مثلا .. عشان تكون النتيجة انى ارتاح من التكليفات الشرعية وانام واصحى واكل واشرب من غير تعب
بس مش دى الشجاعة يا دروب ... لان الانسان لما يوصل للدرجة دى بيبقى زى البهائم .. بل بالعكس البهائم بتبقى مفيده اكتر
على فكرة انا ماقصدكيش انتى .، واوعى تفهمينى غلط


كلنا اخوات طبعا .. لسبب واحد
كلكم لادم وادم من تراب
يعنى كلنا ابناء ادم

سامحينى على الاطالة
وتقبلى تحياتى

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

محمد حمدي said...

اخيرا بوست جديد يا دروب

بالنسبه لحياتك بصراحه انا بحس ان بعض الناس مينفعش تعيش فى جو من الاسريه الحميمه الى انتى عايشه فيها دى .. يمكن فى ناس تانيه مفتقده اسره زى اسرتك بس بحس انك ... وبعض الناس التانيه مش بتحب انها تعيش فى اسر مترابطه اوى بالشكل الى انتى حكيتى عنه ده

لكن على فكره الى انتى بتحكى عنه ده بيحصل فى كل البيوت مش فى بيتك بس .. الكمبيوتر -خصوصا لما يكون مشترك فى الانترنت- بيعتبر جهاز شخصى ووقت الشغل عليه مينفعش حد يكون جنبك او وراكى او بيشوف انتى بتعملى ايه , ناهيكى عن ان المفروض ان الجهاز الواحد يكون لشخص واحد مش لاكتر من شخص .. ده بغض النظر عن ماهية الى احنا بنعمله على الكمبيوتر وهل هو صح او غلط ... يعنى لما بدخل الحمام مثلا من الطبيعى ان محدش ييجى يبص عليا سواء انا داخل الحمام عشان أغسل وشى أو عشان أخد حقنة مخدر ماكس ... طبعا لظروف حياتيه وماديه كتير الكلام ده مش موجود فى مصر فا بالتالى بنلجأ لأننا نستعمل الكمبيوتر فى عدم وجود حد او اننا نعمل الحركات الظريفة زى الكتابه على نفس لون الخلفيه او طبعا طبعا طبعا طبعا طبعا طبعا طبعا تصغير الفونت لاصغر حجم :)

أما عن تصنيفك فا انا مستغنى عن الجايزه لانى مش بحب تصنيف البشر وان كنت صنفتك فى الماضى فى خانة المسلمات السلفيات المتشددات وانا فى كامل قواى العقليه والجسديه ومسئول عن كل كلمه من الى قولتها دى

تحياتى

human said...

حمد اللة على السلامة
اية الغيبة دى
وكأنك كنتى تعبرين المحيط

The Man who know Too Much said...

بليز........ انا عايز اعرف اسباب اللقب (لا دينيه ) يعنى ايه ؟
هل انتى مش معترفه بوجود اله؟
ام انك مؤمنه بوجود اله بس غير اللى منصوص عليه فى الكتب السماويه المعروفه؟
يعنى ايه بالظبط!!!

admelmasry said...

طبعا انا مفاجئ جدا .. بالبوست دا .. اسلوبك في الكتابة
.
لغتك
.
تشبيهاتك
.
رؤيتك للواقع
.
كل دا بيحسسني انك اكبر من عمرك بكتير جدا
.
بصراحه انا منبهر .. ومش قادر اخفي اعجابي
.
علي فكرة البوست يفتح النفس
.
تحياتي والسلام

على عبدالله said...
This comment has been removed by the author.
Drop of the Ocean said...

ايمان عزيزتى
عندك حق ،انا اوقات لما بتجيلى الفكرة دى "انى اسيرة للشاشة" بتضايق وبقوم وبقوله شوفت انا اعرف اقوم بمزاجى اهو ولما بقعد بيبقى بمزاجى .. بس بعد تلت دقايق بالظبط مبلاقيش حاجة اعملهافبلاقى نفسى رجعت من تانى قعدت ع الكومبيوتر ..يلا اهى شوية والدراسة هتيجى والواحد نفسه يتقطع بقى ف الكلية وكده
ميرسى ياجميل على مرورك :)

Drop of the Ocean said...

استاذ على
كل سنة وحضرتك طيب ياافندم رمضانك مبارك ان شاء الله :)
النقاش مش بيضايقنى ابدا ، بالعكس

حكاية الالتصاق بشئ، او انك تؤيد الشئ من وانت جواه دى من الحاجات اللى بتسبب خطأ فى الاحكام والنتايج ،الالتصاق ده بيبقى بسبب انك تتبني الافكار والاحكام دى كعقائد او كمسلمات جاهزة غير قابلة للنقاش او التعديل ،و انا لم التصق بشئ !

اتفق معاك ان العقل مالوش حدود ف تخيلاته لكن الحقيقة هى الفيصل ، والحقيقة هى اتفاق التعبير مع الواقع ، مينفعش تدينى كلام وتقولى ده الحقيقة منغير مايكون عندى الواقع اللى هطابقه بيه ، والواقع له قوانينه ، يعنى لو انا اديتلك علبة كبريت وقولتلك العلبة دى فيها ديناصور عملاق ، انت مش هتبقى محتاج تقولى افتحى العلبة وورينى الدليل عشان بمجرد ماسمعتنى الجملة طبقت قوانين منطقية بسيطة على واقع العلبة والديناصور واتعارضت مع الجملة اللى قولتهالك فعرفت ان دى مش حقيقة.
يبقى العقل تخيلاته غير محدودة بس المنطق حاكمه.

حضرتك بتقول : "اسهل حاجة اقول انى مش مسلم او نصرانى او يهودى مثلا .. عشان تكون النتيجة انى ارتاح من التكليفات الشرعية وانام واصحى واكل واشرب من غير تعب ،بس مش دى الشجاعة يا دروب ... لان الانسان لما يوصل للدرجة دى بيبقى زى البهائم .. بل بالعكس البهائم بتبقى مفيده اكتر"
اختلف معاك كليا ، مش الدين هو اللى بيرتقى بينا من مرحلة البهايم لرتبة البنى ادمين .. ولو كده يبقى الدين هو اللى اسهل بكتير
انت ياصديقى مش بتقتل ومش بتزنى ومش بتسرق عشان غايتك الجنة وخايف من النار
انا مش بقتل ومش بزنى ومش بسرق لمجرد ان دول بيتعارضوا من ضميرى الانسانى.
انت ياصديقى لما بتعمل الصح بتبقى عايز الجنة والحور والويسكى
انا لما بعمله بعمله لمجرد انه هو ده الصح ! مش متوقعة لا غلمان مخلدون ولا سراير حرير
صدقنى لما تطبق "التكاليف الشرعية" عشان مبدأ العصا والجزرة ده اسهل كتير من انك تختار بارادتك الحرة انسانيتك واخلاقك منغير ترغيب ولا ترهيب
، لكن التانية امتع واعمق بكتير

بالعكس ، احيانا الدين بيفسد المقاييس الاخلاقية عند البشر، انت ممكن تدافع عن قتل جماعى وسبى جماعى لمئات البشر و تبرره مع انه ضد كل القيم لمجرد ان "النصوص الدينيه" بتقول ان ده "حكم الله ورسوله"- قصدى على بنى قريظة- ، وممكن واحد صاحبى يهودى يبرر سرقة او قتل باسم الدين بردو الخ الخ
يعنى انا-بصفة شخصية-دلوقتى انسانة اكتر من ايام ماكنت مسلمة ، لكنى آمنة أقل و مرتاحة اقل .

اللى عايزة اوصلهولك ان الدنيا مش عبارة عن طرفين ، الطرف الاول اسمه مسلمين ، والطرف التانى اسمه بهائم..
الانسان هو اللى بيختار طريقة حياته مش دينه هو اللى بيختارله ، وصدقنى فى مسلمين كتير -مع كامل احترامى-ينطبق عليهم وصفك ، وفى بوذيين وملحدين عايشين كبشر راقيين بانسانيتهم واخلاقهم

معلش طولت عليك .. بس انا اطول براحتى عشان ده بلوجى وانا حرة فيه هههههه

تحياتى واحترامى ياافندم

Drop of the Ocean said...

محمد باشا حمدى ،،
يااهلا بالغالى بن الغالى :))

عندك حق ، بس انا مش حاسة ان فى تعارض بين الترابط الاسرى و احترام الخصوصية .. يعنى انا مش متضايقة من انى ف اسرة مترابطة بس متضايقة من ان الخصوصية دى حاجة مش موجودة ف القاموس بالنسبة لهم.
يابنى ده انا لو قفلت على نفسى الاوضة فترة اطول من الفترة الطبيعية بتاعت تغيير هدومى الاقى الباب بيخبط : فى حاجة يادروب ؟ افتحى بتعملى ايه!
خلاص خلاص كفاية "طبعا" والله افتكرت حكاية تصغير الفونت دى :)))

وحكاية سلفية دى محدش قالهالى ولا هيقولهالى ف الدنيا غيرك .. ربنا يسامحك :))

اموشن
;)

Drop of the Ocean said...

عزيزى هيومن

الله يسلمك .. اتعلمنا التقل منك ياجميل
;)
مكنتش بعبر المحيط ولا حاجة ، بس فكرة حلوة
:)

Drop of the Ocean said...

سيدى الرجل الذى يعرف الكثير جدا

حضرتك مركز اوى على جملة واحدة ف التوبيك ، بس مش مشكلة .. انا جاوبت على الحكاية دى ف ردى على "الفقير إلى الله" وهبقى اعمل بوست له علاقة بالموضوع ونتناقش فيه براحتنا

احترامى ياافندم

Drop of the Ocean said...

آدم المصرى

اخجلتم تواضعنا .. ده بعض ماعندكم يامعلم :)
صدقنى الدنيا الـ"تييييييت" دى بتخلي ناس ياما تكبر قبل اوانها ،،، مش مشكلة اهى بتيجى بفايدة اوقات :)
ربنا يفتح نفسك دايما يارافع معنوياتى :))

تحياتى بردو

Drop of the Ocean said...

!

على عبدالله said...
This comment has been removed by the author.
Drop of the Ocean said...

test !

الفقير الى الله said...

السلام علي من اتبع الهدى
ازيكم كلكم
وازيك يا دروب انا برده عاوز اطول زيك ولا اكتب الرد بتاعي في البلوج عندي وتيجي تقريه نيهاها على رايك
هههههههههههههههههههههه
انا مكنتش عاوز اتناقش مع حد في رمضان بس بيني وبينك حسيت بفراغ كبير
فاسمحيلي اعترض
------------------------
اختلف معاك كليا ، مش الدين هو اللى بيرتقى بينا من مرحلة البهايم لرتبة البنى ادمين .. ولو كده يبقى الدين هو اللى اسهل بكتير
انت ياصديقى مش بتقتل ومش بتزنى ومش بتسرق عشان غايتك الجنة وخايف من النار
انا مش بقتل ومش بزنى ومش بسرق لمجرد ان دول بيتعارضوا من ضميرى الانسانى.
انت ياصديقى لما بتعمل الصح بتبقى عايز الجنة والحور والويسكى
انا لما بعمله بعمله لمجرد انه هو ده الصح ! مش متوقعة لا غلمان مخلدون ولا سراير حرير
صدقنى لما تطبق "التكاليف الشرعية" عشان مبدأ العصا والجزرة ده اسهل كتير من انك تختار بارادتك الحرة انسانيتك واخلاقك منغير ترغيب
-------------------
انا عاوز مثال واحد من اللي اسسوا الالحاد كان مبيزنيش مش هتلاقي
لا دول كانوا بيزنوا ببناتهم فضلا عن بنات الناس ثم هاتي واحد منهم مش سفاح طيب هاتي واحد فيهم مش حرامي
طب انتي تقدري تجيبي واحد منهم بس كان صادق مش كداب
للاسف بس طبعا انتي مش متوقعه اني فيه حد مش مؤمن وبيقتل كده هواية علشان بس التربيه الاسلامية اللي انتي اتربيتيها
اعملي سيرش وشوفي نيتشه في كتبه وهو بيتكلم على الست كان بيتكلم ازاي كان بيقول عل الستات لازم الستات دول يتجلدوا كل يوم
فضلا عن الحاجات التانيه!!!! انا متاكد طبعا اتك مش هتقتلي
بس لو حد ملحد ايه اللي يمنعه انسي حكاية الانسانية احنا دلوقتي في حكاية الاصلح والاقوي هو اللي بيعيش اللي بيعرف يطور يا دروب يعني لو الانسان الملحد متطورش هينقرض او ممكن يحصله انتخاب طبيعي ويخليه يتجوز واحده شريرة فيخلفوا عيال شريرة ومن هنا هيكون العيال اشرار علشان يعرفوا يعيشوا
ده نص النظرية
انا بس كنت بدردش ليا رد تاني بس انا بكتب على السريع من بره البيت تحياتي

Dr. Eyad Harfoush said...

عزيزتي قطرة المحيط
جوابي على موضوع التصنيف هو أنك لا أدرية و ليس لا دينية، فاللا-ديني يرفض الأديان رفضا قطعيا، أما من تنتابه الشكوك فأقرب للا أدرية أو الآجنوستيسيزم، و قد لاحظت انتشار هذا بين الشباب على الانترنت كما قلت قبلا، لأن الخطاب الديني مازال مصرا على الاستعلاء عن المناقشات المنطقية للفكر التشكيكي و الرد عليه، رغم وجود تراث فلسفي مؤمن يرد على كل دفوع التشكيك و يأتي في مقدمته فلاسفة كابن طفيل و ابن رشد رحمهما الله

تحياتي و تقديري يا عزيزتي

dodda said...

مش عارفه دا انتى والا حد تانى؟؟؟
من زمان اوى كده مكتبتيش حاجه؟؟
واللى انت كاتبه مش شبهك !!!
ومع كده اسلوبك جميل..
شوية الوان فرايحى وكله يبقى تمام

اسعدنى اللقاء اللطيف القصير بالمترو

احساس لسه حى said...

عزيزتى

البوست جميل ومحتاج كلام كتير

بس باين حضرتك غايبه عن التدويين لسبب ما

اتمنى يكون خير

يا ريت لما ترجعى للتدوين تزورينى

لكل نتواصل فى الحوار

للاسف اشياء شغلتنى عن متابعة مدونتك

فى انتظارك ان شاء الله

تحياتى

سلااام

Unknown said...

صباح الخير..
كلام رائع والاجمل من ذلك انه نابع من اعماق عقلك الباطن ..
سده نفس... حاجه كثير من الناس بتشاركك فيها .. بس قليل من يذكرها .. فمنهم من يدفنها حتى تختفي تلك النفس فيكون كالروبوت مش عارف يعمل حاجه الا بالاوامر , .. فتره وتعدي واتمنى منك يا انسه انك تعطيني الاكاونت بتاعك في الفيس عشان نتشارك سده النفس ..